Derfor er markedsføring via e-post ikke dødt, og kan være riktig for ditt selskap

Derfor er markedsføring via e-post ikke dødt, og kan være riktig for ditt selskap

Det er mange ulike teknologier som har blitt erklært som «døde», men som likevel nekter å gi seg. Noen mente at selve internett var en døgnflue, og det papirløse kontoret har vært en drøm i flere tiår. Det samme gjelder for markedsføring via e-post, noen mener det ikke finnes noen plass for det lenger – men sannheten er en helt annen. Innenfor et annet tema kan det også være at sannheten er en helt annen enn du tror, nemlig hvordan spille rulett på den beste og mest effektive måten.

E-post – en kanal som fungerer

Det kan være lett å bli dratt med i hype rundt for eksempel markedsføring i sosiale medier. Å plassere skreddersydde annonser på Facebook eller Instagram er kanskje helt enkelt mer spennende enn å sende en vanlig e-post. Dessuten fremstilles e-post ofte negativt, som noe gammeldags som burde vært erstattet med moderne samhandlingsløsninger og mer effektive måter å kommunisere med hverandre.

Selvfølgelig vil det være slik at du bør prøve å nå vissa målgrupper via andre kanaler enn e-post, det er ikke slik at e-post passer for alle. Hvis du allerede vet at dine kunder er på Instagram, da er det naturlig å markedsføre der. Men e-post er en kanal som passer til mange og brede målgrupper.

I en rekke undersøkelser fra anerkjente selskaper kommer det også frem at e-post er en utrolig effektiv kanal både for rekruttering av nye kunder og salg til eksisterende. Dette gjelder spesielt sammenlignet med de andre, kanskje litt mer spennende, kanalene som Facebook og Twitter.

Gode lister er alfa og omega

Det finnes en mengde ulike måter å finne ut av hvordan du bygger opp optimale e-poster, som fungerer godt og genererer salg. Likevel er det lister med mottakere som er det desidert viktigste punktet i en strategi for markedsføring via e-post.

Det finnes flere måter å bygge opp lister på, og hvordan du gjør dette vil være helt avgjørende for hvilke resultater du får. Den aller beste måten er å bygge opp en helt egen liste med eksisterende kunder og andre personer som helt frivillig har meldt seg på nyhetsbrev og markedsføring fra ditt selskap. Disse personene har allerede signalisert at de er interessert av å kjøpe noe fra deg, og denne typen lister vil uten tvil både gi best resultater og færrest klager og avmeldinger.

En annen måte er å kjøpe eller del lister med et annet selskap som har innhentet samtykke fra personer om å dele listen. Dette kan være en kostnadseffektiv måte å nå helt nye personer på, men vær forsiktig med hvem du samarbeider med. Det er viktig at det virkelig er innhentet samtykke, og at ditt tilbud passer greit inn i hva mottakerne forventer seg å få.

En siste mulighet, som egentlig ingen bør benytte seg av, er å kjøpe mer eller mindre tvilsomme lister som kanskje er innhentet uten samtykke. Det kan være adresser som helt enkelt er stjålet, eller informasjon som er hentet inn under dekke av for eksempel konkurranser på nett.

Husk ROI!

Et av de kanskje viktigste poengene med markedsføring via e-post, er at det gir en høy RIO, eller «Return On Investment». E-post er en svært billig kanal, sammenlignet med for eksempel brevpost, telefonsalg eller lignende. Med en god strategi, passer markedsføring via e-post fortsatt til de fleste bedrifter, og er langt fra en «død» kanal.