Trenger du en egen ansvarlig for sosiale medier, eller klarer du det selv?

Trenger du en egen ansvarlig for sosiale medier, eller klarer du det selv?

Sosiale medier spiller en stor rolle i mange menneskers liv, og det betyr også at sosiale medier er en svært viktig markedsføringskanal. Større selskaper har egne avdelinger som tar seg av kommunikasjon i sosiale medier, men er det virkelig nødvendig for mindre organisasjoner? 

I forbindelse med helt digitale tjenester, som spill og underholdning på nett, er det en selvfølge å bruke mye ressurser på sosiale medier. Det er ingen som vil finne en god Folkeautomaten Bonuskode hvis den bare er publisert på en tilfeldig nettside, og det er helt avgjørende å ha en bevisst strategi i forhold til effektiv markedsføring på sosiale medier. Men også for et lite selskap, som en lokal rørlegger, kan sosiale medier ha et stort potensiale – og det kan faktisk være på sin plass med en dedikert SoMe-ansvarlig.

Sosiale mediers betydning for bedriften

Alle bedrifter er unike, og det betyr også at behovene i forhold til sosiale medier er unike. Noen mindre selskaper får den største delen av omsetningen sin via lokale markeder, og er i stor grad avhengige av kunders anbefalinger eller trafikk til en fysisk butikk. For denne type bedrifter vil sosiale medier være en viktig støtte, som for eksempel hjelper potensielle kunder med å finne bedriftens adresse eller kontaktinformasjon.

For selskaper med en digital forretningsmodell er sosiale medier ofte helt avgjørende. Det finnes delte meninger om hvordan for eksempel Facebook benytter seg av brukernes personopplysninger når det gjelder skreddersydd reklame, men denne markedsføringskanalen kan være ekstremt effektiv. Disse forskjellige kravene stiller åpenbart helt forskjellige krav til selskapets sosiale medier-ansvarlige.

Oppgavene til en sosiale medier-ansvarlig

På engelsk snakker man ofte om «social media manager» som en egen rolle, og på norsk benyttes begrepene sosiale medier-ansvarlig eller bare SoMe-ansvarlig.

For en liten bedrift har denne rollen kanskje bare ansvar for å passe på at selskapets Facebook-side er oppdatert og ryddig. Dessuten er det viktig å svare på eventuelle innlegg og meldinger som mottas via sosiale medier.

Denne typen direkte kommunikasjon er selvfølgelig svært viktig også for større selskaper, der særlig uheldige meldinger på sosiale medier kan så mye oppmerksomhet. Samtidig kan sosiale medier benyttes til så mye mer, og det er derfor større selskaper har en eller flere heltidsansatte sosiale medier-ansvarlige. Markedsføring og markedskommunikasjon er et viktig ansvarsområde, særlig da for heldigitale selskaper.

Et regnestykke som kan være både enkelt og vanskelig

Større selskaper og organisasjoner har egne markeds- og salgsavdelinger, men dessuten også rapporteringsressurser som kan synliggjøre hvilken betydning leads og salg fra sosiale medier faktisk har på selskapets bunnlinje. Da er det opp til ledelsen å fordele begrensede markedsføringsressurser på sosiale medier og andre kanaler.

For et mindre selskap kan det være vanskeligere å intuitivt forstå om det er greiest å håndtere sosiale medier selv, eller ansette en profesjonell part. Det handler dessuten også om selskapets ambisjoner – er det for eksempel et uttalt mål å vokse i markedet?

En lokal rørlegger kan benyttes som eksempel. Selskapet har en Facebook-side, og mottar noen meldinger fra tid til annen. Disse meldingen resulterer også i noen oppdrag, men det er vanskelig å måle hvor mange. Daglig leder har ikke lyst å bruke tid på Facebook. I en slik situasjon kan det uten tvil være smart å benytte seg av en egen SoMe-ansvarlig. Selv noen få oppdrag ekstra hver måned, hentet inn via betalt reklame og effektiv innholdsmarkedsføring, kan gjøre det til en god investering.