Innholdsmarkedsføring – et nytt verktøy

Innholdsmarkedsføring – et nytt verktøy

Innholdsmarkedsføring kalles det når man bruker medieinnhold til å sikte seg inn på bestemte demografiske grupper med den hensikt å gjøre den interessert i visse produkter eller tjenester. Man kan kanskje si at det er et en mellomting mellom journalistikk old-newspaper-350376_960_720og markedsføring. Forskjellen på de to blir imidlertid mer og mer uklar etter hvert som stadig mer av dagens medievirkelighet dreier seg om å få flest mulig klikk. Noen vil derfor hevde at skillene mellom journalistikk, markedsføring og innholdsmarkedsføring strengt tatt bare er på papiret, og ikke i noen særlig grad reflekterer virkeligheten i for eksempel en avisredaksjon.

Skal man likevel opprettholde et slikt analytisk skille, er forskjellen først og fremst at innholdsmarkedsføring er mindre direkte enn tradisjonell salgsrettet markedsføring. Den tar en mer indirekte, noen vil kanskje kalle det utspekulert, tilnærming som blander journalistiske virkemidler med subtile hint som aller helst ikke skal oppdages av leseren. På denne måten søker innholdsmarkedsføringen å snike seg forbi de rasjonelle stengslene mellom kunden og produktet, og den vaktsomhet de fleste mennesker har når de støter på ordinær markedsføring.

Selv om mange tror at innholdsmarkedsføring er noe helt nytt, er det faktisk en gammel sjanger. Det virkelige gjennombruddet har imidlertid kommet med internett og de nye mediene, inkludert for eksempel de såkalte «bloggene» som gjerne er tynt forkledd reklame for klær, sminke, sportsutstyr, barneutstyr, bildeler og hva det måtte være.

Dette er imidlertid ikke i noen virkelig motsetning til kommersielt drevne tv- og radiokanaler eller aviser, for deres virkelige hensikt er vitterlig også å selge reklame. Mange har nok en ganske sterk oppfatning om at avisers formål er noe annet, men i dagens situasjon eksisterer de kun i den grad bedriftene ser på dem som nyttige reklamekanaler. Man ser gjerne at de ulike mediene kritiserer hverandre for håndtering av innholdsmarkedsføring, men i praksis er de alle i samme båt.